torsdag 10 mars 2016

I min trädgård





En av de mest roliga ingredienserna i dagliga umgänget med natur & vilt är onekligen när totalt oväntade saker händer. Flera gånger tidigare har jag berättat om sparvhöken som kommer på besök till min trädgård. Igår var det dags igen.
Först satte den sig på gräsmattan, sen i päronträdet. Förskräckta småfåglar flyr åt alla håll, varpå den sätter sig på staketet. Min bil kan skymtas i vänstra hörnet. Nonchalant vänder den så plötsligt ryggen till, verkar inte längre alls bry sig om tilltänkta sena middagen.

Plötsligt blir fågeln på nytt otroligt intresserad, tittar mot mitt håll till. Jag har dess 100%-iga uppmärksamhet, det känner jag nu. Får lust att kolla exponeringen och för ett ögonblick zoomas blicken - min blick - ut. Vad jag nu ser får hakan att falla i golvet med besynnerligt ekande ljud. Mellan oss båda har just landat en till sparvhök!







Så det var den uppenbarelsen, inte min, som väckte sådan uppmärksamhet.
Småfåglarnas kakafoni når nya höjder, nu när båda  rovfåglarna släpper loss och jagar byten i min lilla trädgård! In och ut genom häcken, bort över vägen. Har aldrig tidigare upplevt något liknande.
Fotograferades genom glasruta.


Det var den mest förslagna av attacker. Ena höken spelar ointresserad, sen kommer nästa och tar för sig...
Kvarten senare märkte jag att matningen var helt tyst, inte ett kvitter hördes. Gick ut och kollade och först då flög de lömska predatorerna bort. Siste hade tagit plats i spaljén. Arma småfåglar!

3 kommentarer:

  1. - Halloj i söder.
    - Den trädgården hade jag gärna bytt till mig. Snyggt
    jobbat.
    Här får man vara glad om det kommer en Blåmes....
    - Ha en fin avslutning på veckan !
    Hälsar "Henning" och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  2. Kul med fåglar, både stora och små! Vilken blick!/ Bea

    SvaraRadera
  3. Fantastisk fågel... Ja, de är också hungriga och köttätare, dessutom... ;-)
    Ha en fin dag
    Halina

    SvaraRadera