onsdag 15 februari 2017

Brytningstid






Vår i luften idag. Strålande sol, 5 grader varmt. Genom fönstret ser jag Kvinnan sitta på en stol hon just snott ur hemmet. I min skottade snögång bättrar hon på sin solbränna minst lika effektivt som någonsin på playan.
Hösten är såklart brytningstid även den. Bilderna är alla tagna rätt sent i september, sent, sent på kvällen.








Jag hör, men kan knappast urskilja vem är vem, vem gör vad. Kameran är så mycket bättre iakttagare.
Ovan kan man t o m skymta den fascination - eller rent av en portion rädsla? - som ryms i hindens öga när den store brölar på.








ISO 8000, 1/80 s.... Mörkret föll snabbare än beräknat, antar jag. Tänk att alla tre djuren höll sig stilla. Ung kronhjort verkar iaktta vad en än yngre håller på med.

5 kommentarer:

  1. Vår i kroppen - solen värmer...äntligen...tre dagar med hökis...och den är dagaktiv ja...igår blev det bom...för mig... men fotokompisen var kvar lite längre och rapporterade senare via mess två havsörnar och en kungsörn som slog ugglan men den klarade sig förhoppningsvis enär de fick syn på fotokompisen och drog...och ugglan lämnade efter sig en hel hög med fjädrar..och sen drog den iväg in i djupa skogen och slickade sina sår antar jag...hoppas verkligen att den klarade sig men så ser det ju ut i naturen och det är ju på naturens villkor såna saker utspelar sig...men fan att man inte fick vara med om denna upplevelse...det hade varit nått...fast jag tycker såååå synd om hökis, vilken chock det måste varit...huuuuhhhh
    Fina bilder på hjortisarna!!!
    Underbar tid har vi framför oss nu med vårens ankomst...härligt och framför allt...känns rätt så skönt å slippa bunkern...faktiskt! :-)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Skulle vara häftigt att höra brölandet! :)

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder och jag kan höra det häftiga brölet här jag sitter i soffan ;-)
    Fick vara med om liknande i höstaS, för första gången, och det är en häftig upplevelse.

    SvaraRadera
  4. Beundrar dina hjortbilder. Blir alltid lika sugen på att försöka se det i naturen, men det krävs ganska mycket kunskap om djurens vanor för att lyckas så bra som du.

    SvaraRadera
  5. En härlig berättelse i ord och bild :-)
    //Halina

    SvaraRadera