onsdag 22 februari 2017

Om eventuell vår och snäll vinterfågel



Häromdagen letade jag efter vårlikt aviara - heter det så? - livstecken på ängarna. Minsann upptäckte jag inte på avstånd en mindre flock av något som mest liknade sånglärkor. Nu händer det, nu är de på gång...?

Men innan dess gäller vinterfåglar. Har haft tur och senaste tiden sett en del kungsfågel som låtit sig avbildas.








Här tittar en fram. -Nä, men se god dag på dig!
Normalt omsvärmade av grenar och barr dyker helt oväntat individen på bild upp i det fria.







Inte nog med det. Den lilla fågeln ställer vackert upp och låter mig ta en hel serie bilder. Kanske den för ett ögonblick känner sig mätt på ätande och kopplar av 10 sekunder. Sen blev det till att födosöka innanför riset igen.

Om vädrets makter tillåter tänker jag ordentligt undersöka ängarna imorgon. Finns där livstecken? Nu vill jag att våren tittar åt vårt håll...

1 kommentar:

  1. Kungsfuglen er da søt der den titter på deg!Det er jo en aktiv liten tipp så du var heldig med billedsekvensen:)

    Her hos m har måsene nu begynt å komme tilbake på hustakene..Det er vel ikke lenge til de begynner å skrike...Sikkert vårtegn!

    Hilsen Anita

    SvaraRadera