fredag 15 september 2017

Första sittningen (1)




Kronviltsbrunsten, ja.

Hittills har jag antingen haft vidunderliga fotomöjligheter. Eller inga alls.
Nu ska jag något berätta om de förstnämnda.

Efter regnstormen hade jag på känn att det (portabla) gömslet nog behövde välbehövlig hjälp. Mycket riktigt återfanns det bakom en enbuske strax intill. Så jag passade på att flytta gömslet något tiotals meter bort från vägen. Medan jag håller på med detta ser jag en hjort stirra på mig. Kanske nittio meter bort. Jag står helt oskyddad för insyn och tänker att kommer den närmre så får jag väl släppa vad som finns för händerna, ta upp utrustningen och skjuta från höften. Utrustningen bestod av lilla telet för jag orkade inte släpa med mig det stora och stativet.








Nu har djuret kommit riktigt nära, denna och följande bild är näst intill obeskurna. Raskt har jag hoppat in i enbusken och skjuter genom luckor i grenverket.







Ett par steg till har den med sedvanlig spänstig elegans rört sig framåt. Han är helt ensam på detta avsnittet, kanske letar efter polarna. Jag svettas bakom det stickande enriset men håller distinkt slutarknappen nere...






Inte så mycket till bild, kanske.  Men här finns många detaljer att vila ögonen på. Aldrig tidigare har jag erfarit en så lång närkontakt med kronvilt som jag är absolut övertygad om visste att och var jag fanns. Såg mig hela tiden. Adrenalistinna som de är, bryr sig en del hjortar kanske inte så mycket om mänsklig närvaro just nu. Tolvtaggaren kändes bekväm med sitt handlande. Det är i alla fall mitt intryck.

5 kommentarer:

  1. Så grann han är! Grattis till mötet!

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder. Förstår att du blev nöjd med detta möte. Riktig närkontakt med ett djur som det är få förunnat att få se i naturen.

    SvaraRadera
  3. Grattis snygg tolva, efter att suttit ute 6 eftermiddagar och kvällar är brunsten slut för mig nu.Är glad att jag fått tillbaks suget igen.Lycka till med din Kronhjortsbrunst.Ser framemot att se dina bilder här.

    SvaraRadera
  4. Spännande situation med fantastiskt resultat.
    Vilket vacker djur!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  5. Härlig upplevelse och fina bilder blev det. Skall faktiskt försöka mig på att se om jag kan hitta några hjortar i morgon, vi får se.

    Som alltid är din blogg fylld med härlig läsning och fantastiska bilder.

    Ha det gott,
    Erik

    SvaraRadera